§ 1 Foreningens navn
Foreningens navn er: Orø Beboerforening CVR-nummer 34638039, i det følgende kaldet “foreningen”.
§ 2 Foreningens hjemsted
Foreningen har hjemsted på Orø, Holbæk kommune.
§ 3 Formål
Foreningens formål er:
- at gennem medlemskab af Sammenslutningen af Danske Småøer sikre Orøs status som ”småø”.
- at gennem Sammenslutningen af Danske Småøer aktivt arbejde for at skabe de bedste rammevilkår for danske småøer.
- at være interessefællesskab for alle med relevant tilknytning og interesse for Orø.
- at iværksætte og understøtte projekter og aktiviteter, der bidrager til udvikling af Orø som et attraktivt lokalområde for alle befolkningsgrupper.
§ 4 Medlemmer
Stk. 1: Som medlemmer kan optages alle myndige personer med relevant interesse og tilknytning til Orø, der vil støtte foreningens formål.
Stk. 2: Informationer til medlemmerne om foreningens arbejde skal lægges på foreningens hjemmeside. Trykte publikationer fra Sammenslutningen af Danske småøer distribueres til medlemmer med adresse på Orø.
§ 5 Organisation
Stk. 1: Foreningens overordnede myndighed er generalforsamlingen.
Generalforsamlingen vælger bestyrelsen, som består af 5 medlemmer. Daglige ledelse varetages af bestyrelsen.
Generalforsamlingen vælger:
- En bestyrelse på 5 personer
- 2 suppleanter
- 1 revisor
- 1 suppleant for revisor
Stk. 1.1: Valgbare er alle der opfylder kravene i § 4.
Stk. 1.2: Hver registrerede stemmeberettiget deltager i generalforsamlingen kan ved valg af bestyrelsesmedlemmer stemme på op til det antal kandidater der svarer til de poster der på den aktuelle generalforsamling skal besættes. Stk. 1.3 I lige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer. I ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer. Hvert år vælges 1 revisor og en revisorsuppleant.
Stk. 2: Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær. Formanden skal have folkeregisteradresse på Orø.
Stk. 2.1: Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede.
Stk. 2.2: Hvis bestyrelsen på grund af fratrådte bestyrelsesmedlemmer ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling i henhold til § 10.
Stk. 2.3: Bestyrelsen udpeger et medlem til at repræsentere foreningen i Sammenslutningen af Danske Småøer. Repræsentanten refererer til bestyrelsen og skal have folkeregisteradresse på Orø. Hvis repræsentanten ikke er bestyrelsesmedlem, deltager repræsentanten – uden stemmeret i bestyrelsesmøderne.
Stk. 2.4: Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til behandling af specielle områder. Et medlem af foreningen udpeges til udvalgsformand, som har ansvar for gruppens arbejde, sammensætning og udvalgsarbejdet. Udvalgsformanden orienterer bestyrelsen om udvalgets arbejde. Stk. 2.5 Bestyrelsen kan vælge at lade foreningen repræsentere i eksterne udvalg og arbejdsgrupper. Et medlem af foreningen udpeges til repræsentant og orienterer bestyrelsen om arbejdet.
Stk. 3: Ingen af foreningens medlemmer inklusiv de valgte bestyrelsesmedlemmer hæfter personligt for de af foreningen påhvilende forpligtelser, og foreningen hæfter alene for sine forpligtelser med foreningens formue.
Stk. 3.1: Bestyrelsen modtager ikke vederlag.
§ 6 Bestyrelsesmøder
Stk. 1: Bestyrelsesmøder afholdes hver måned, undtagen juli og december, samt efter bestyrelsens skøn. Formanden indkalder, udsender dagsorden og leder bestyrelsesmøderne. Alle bestyrelsesmøder afholdes på Orø.
Stk. 2: Til de fastsatte bestyrelsesmøder kan medlemmerne indsende skriftlige forslag og emner til behandling.
§ 7 Økonomi, Regnskab og kontingent
Stk. 1: Foreningens aktiviteter finansieres af:
- Kontingent fra medlemmer.
- Frivillige bidrag til foreningens generelle aktiviteter fra medlemmer.
- Bidrag til foreningens generelle aktiviteter fra enkeltpersoner, virksomheder, fonde. foreninger og offentlige myndigheder.
- Annonceindtægter.
- Bidrag fra enkeltpersoner, virksomheder, fonde, foreninger og offentlige myndigheder til gennemførelse af specifikke projekter.
Stk. 2: Kontingent fastsættes på generalforsamlingen og benyttes til kontingentbetaling for medlemmer til Sammenslutningen af Danske småøer samt foreningens administration og de under §3 nævnte formål.
Stk. 3: Regnskabet følger kalenderåret. Der udarbejdes specificeret regnskab for de økonomiske midler foreningen modtager. Bestyrelsen kan vælge ekstern bogføring og udfærdigelse af regnskab. Ved valg af ekstern bogføring skal betalinger godkendes af kassereren og den eksterne bogfører i forening. Formanden skal altid have kigge adgang til konti, herunder bankkonti. Kasserer fremlægger regnskabet med den interne revisors påtegning ved den årlige generalforsamling. Samtidig fremlægges det af bestyrelsen udarbejdede budget for det kommende regnskabsår.
§ 8 Generalforsamling
Stk.1: Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2: Information om dato for ordinær generalforsamling samt frist for indsendelse af forslag, skal slås op på foreningens hjemmeside samt sendes på e-mail til medlemmer, der har registreret e-mailadresse, og med brev til medlemmer uden e-mailadresse, senest 5 uger før generalforsamlingen.
Stk.3: Årlig ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned. Hvis statslige påbud eller andre væsentlige udefra kommende forhold forhindrer afholdelse, afholdes generalforsamlingen hurtigst muligt efter det begrænsende forholds ophævelse. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig ved almindeligt stemmeflertal. Indkaldelse skal være inklusive dagsorden og indkomne forslag med eventuelle bilag. Indkaldelse skal slås op på foreningens hjemmeside samt sendes på e-mail til medlemmer, der har registreret e-mailadresse, og med brev til medlemmer uden e-mailadresse, senest 14 dage før generalforsamlingen.
Stk. 4: Forslag og emner, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være formanden i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen.
Stk.5: Til vedtægtsændringer kræves, at mindst to tredjedele af de fremmødte stemmer for forslaget.
Stk.6: Afstemninger foregår ved håndsoprækning, eller skriftligt, hvis blot et medlem ønsker dette. Der kan medbringes een fuldmagt pr. fremmødt medlem fra et andet medlem af foreningen.
Stk.7: Dagsorden på generalforsamlingen skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Valg at stemmetællere.
- Valg af referent.
- Bestyrelsens beretning om foreningens virke i det forløbne år til godkendelse.
- Fremlæggelse af regnskab til godkendelse.
- Behandling af indkomne forslag.
- Fremlæggelse af budget. Herunder fastlæggelse af kontingent.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer.
- Valg af revisor og revisorsuppleant.
- Eventuelt Stk. 8 Ved stemmelighed foretages omvalg blandt de pågældende personer.
§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling indvarsles til samtlige medlemmer med mindst 8 dages varsel. Indkaldelse skal slås op på foreningens hjemmeside samt sendes på e-mail til medlemmer, der har registreret e-mailadresse, og med brev til medlemmer uden en e-mailadresse.
Stk. 2: Dette kan ske så ofte bestyrelsen finder det nødvendigt, eller hvis 20% af medlemmerne skriftligt fremsætter begæring herom vedlagt udtalelse om de sager, der ønskes behandlet.
§ 10 Foreningens ophør
Stk. 1: Foreningens ophør kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst halvdelen af foreningens medlemmer er til stede, og to tredjedele af de fremmødte stemmer for.
Stk. 2: Opnås dette ikke, kan opløsningen finde sted ved en ekstraordinær generalforsamling mindst 14 dage senere ved almindeligt stemmeflertal.
Stk. 3: Dagsorden for denne generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent.
- Valg af stemmetællere.
- Valg af referent.
- Regnskabets forelæggelse og godkendelse.
- Bestyrelsens forslag til anvendelse af foreningens formue godkendes.
- Foreningens ophør samt generalforsamlingens beslutning om anvendelse af evt. midler.
Således vedtaget den 24. maj 1977.
Vedtægtsændringer 11. februar 1981, 17. februar 1982, 27. februar 2007, 26. februar 2008, 16. februar 2010, 24. februar 2011, 27. april 2011, 25. maj 2011, 13. marts 2013, 23. februar 2016, 17. august 2021 og 6. april 2025.
————-